Tuesday 26 April 2011

Tahukah?

tahukah? ramai di antara kita lebih memilih untuk memotong rambut di kedai cina. sebab ape ea? org cina potong lagi kemas dan cantik kalo nak banding dengan org melayu potong.

ntah, sbb sy sndri xpenah potong kat kedai cina. he7.. ^_^
sebenarnya aurat kita dengan non-muslim wanita adalah sama dengan aurat kita jika bersama lelaki. huh? kan dah pkir2.. kalo dah aurat kita xbleh npak, ape lagi kalo nk potong rambut.

sebenarnya islam mensyariatkan begitu sbb nak pelihara aib kita (muslim) dari disebar-sebarkan oleh non-muslim tersebut. kita tau ke org yg potong rambut kita tu baik ke x? bukan nk suruh buruk sangka tpi nk anda berfikir. maka, jika ada kedai melayu yang menawarkan perkhidmatan memotong rambut untuk wanita, lebih baik kita memilih kedai melayu..

dan lgi satu, jika kita tinggal dengan non-muslim wanita untuk tempoh waktu yang lama maka aurat kita diringankan seperti pergelangan tangan (bukan lengan!) dan tapak kaki hingga ke buku lali (bukan betis dan paha!) boleh dinampakkan..

ana menerangkan apa yang ana tau, kalo ad nk tambah silakan.. kalo silap sila betulkan sbb ana juga sedang belajar.. kita sama2 kongsi ilmu. ^_^

No comments:

Post a Comment