Friday, 16 December 2011

Fitrah

    Alhamdulillah masih ade kesempatan bagi saya untuk berkongsi ilmu dengan anda semua . Laman ini sudah berabuk dah, yela dah 2 bulan tidak bukak. bayang lah!(^_^)

          Kehidupan kita ini dekat sangat dengan ISLAM, dengan ISLAM kehidupan kita akan teratur. Bukan hal ini yang mahu saya kongsikan tetapi tentang manusia . Ok, kata manusia ni, saya pon manusia, anda pon manusia , betul x? Jadi manusia ni ape? Ha , manusia ni, Allah ciptakan manusia ni melalui FITRAH, fitrah macam mane? mesti anda semua tertanya-tanya kan, sabar ye

         Ha, macam baby baru lahir, keluar-keluar aje baby terus menangis kan? kalau yang tidak menangis tu Dr yang bertugas akan membuat baby tu menangis dengan tepuk baby sampailah baby tu menangis . Ha persoalannya di sini siapa yang ajar baby itu menangis ? mak baby itu sendiri ke ajar time baby dalam perut? tidak2. tetapi siapa yang ajar baby menangis bila ditepuk atau keluar terus menangis itu adalah FITRAH. manusia perlukan agama iaitu fitrah. Orang mencari kata tuhan itu, tuhan ini. Semua orang mencari sebab apa? sebab FITRAH. Manusia mahu beragama. Ha jadi bila manusia ada fitrah dan inginkan benda itu.Maka Allah ciptakan manusia.

       Manusia ada jasmani, ada jari, ada tangan, ada kaki dan sebagainya. Allah sebutkan dalam Quran , "manusia Allah ciptakan daripada tanah". Ha tahukah anda bahawa manusia ini kalau check betul2kan memang manusia ini ada keperluan sama dengan tanah. try la check sekarang.

      Pertama kalau tidak percaya, manusia  perlu minum, tanah pon perlu disiram. Kedua, manusia perlu makan, tanah pon perlu dibajakan baru jadi tanah yang segar. Ketiga, manusia perlukan tempat , kalau tidak ada xboleh kerana orang gila pon cari kotak untuk tidur apatah lagi kita manusia yang normal ni malah tanah pon perlu tempat, tanah mane boleh xde tempat. xkan nak terapung di udara.  Mustahil  tanah perlukan pasu. Keempat pula manusia perlukan hiasan, kena pakai baju, malah pakai tudung pon ade banyak fesyen, maka tanah pon perlukan hiasan juga, ada rumput, ada daun, ada bunga la.


Maka sedarlah kita, pesanan untuk diri saya juga. Diri kita ini macam tanah aja xda hebat mana pon, pandai2 kita pon Allah yang maha Mengetahui
 
     

No comments:

Post a Comment