Friday 26 August 2011

Tamparan Hebat


Pejam celik, pejam celik, saat bertukar minit, minit bertukar jam. Hari bertukar minggu. Minggu bertukar bulan, begitu pantas mase berlalu, dan same juga dengan ramadhan yang juga akan bertukar syawal. Ape perasaan kite bile ramadhan kareem bakal berlalu pergi meninggalkan kite? Sedih? Gembira? Menang? Kalah?. Tepuk dada, tanye IMAN... Pasti , mungkin akan menjawab semua persoalan yang kian bermain di benak fikiran kite.. Same2 lah kite renungkan bagaimana. Bak kate Prof. izzi,, "Renung2kan dan Selamat Beramal"

Ok, bukan itu yang mahu dikongsikan. tapi ini..... itu sekadar mukadimah, pembuka bicara...

Sesudahnye mengamin kan doa yang di bce oleh imam solat sunat terawih td.. aku meluru keluar dari masjid. aku terasa bahu aku d sentuh. Aku memandang rupe2nye sahabat aku , dia budak sek menengah skali dgn aku dulu, time aku ting 5 dia ting  3 so sekarang ting 5 bakal menduduki SPM. Semoga Berjaya aku ucapkan untuknye. Kami bersembang pasal belajar. Then aku bertanye berkenaan dgn Cikgu aku yang mengajar Akaun time ting 4 & 5 .. dan Cikgu same juga yang mengajar nye Akaun..  Dia mengata kan Cikgu itu kecewa dgn aku dan sahabat aku seorang lagi. di sebabkan aku tidak mengambil Akaun d universiti nanti. Ia wajarlah dia kecewa kerana mungkin dia mengharapkan Aku menyambung pengajianku dalam bidang Akaun. tp tidak, bidang yang bakal aku belajar jauh berbeza dgn Akaun. Iaitu Kaunseling. Sangat2 berbeza.. Tiada kaitan langsung dengan Akaun. ini mungkin tamparan hebat bagiku. tapi xpe mungkin ade hikmah di sebalik kekecewaan Cikgu. 

Cikgu doakan saya supaya berjaya dalam mencapai matlamat untuk menjadi seorang pendidik, seorang motivator dan yang paling utama menjadi Seorang PENDAKWAH!!. 

" Sesungguhnye aku menasihati kamu bukanlah bererti aku lah yang paling terbaik dalam kalangan kamu, bukan lah bererti aku yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku jga pernah melampaui batas untuk diri sendiri, seandainye seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna , nescaya tidak akan ada seorang pemdakwah, maka akan jadi sedikit la orang menberi peringatan" IMAM HASAN AL BASRI....


p/s: memohon maaf kepada CIKGU !!!!

No comments:

Post a Comment