Sunday, 15 May 2011

PenGorBaNan Seorang GuRu....^_^

         Saat berkumpul menjadi minit, minit berkumpul menjadi jam, jam bertukar menjadi hari, hari pula menjadi minggu, berkumpulnye minggu tok menjadi bulan, dan seterusnye menjadi tahun dan bertahun-tahun...... malam singgah tatkala mentari berehat seketika melepaskan lelah menyinari benua asia yang luas ini, melawat bumi barat pula yang sudah ditinggalkan bulan purnama yang cantik menerangi bumi Allah!.. siang bertukar malam, begitulah sebaliknye.. Maka tibelah sudah saatnye, 16 MEI mesti korang sume tahukan? Hari apekah yang dinyatakan sebentar tadi... sudah semestinye kita tahu,, sejak kecil lagi kita sudah kenal dengan tarikh keramat itu....



Cikgu, Teacher, Pensyarah, Ustaz, Ustazah, Mua'lim dan mua'limah semuanya menberi maksud yang sama iaitu GURU, seorang pendidik anak bangsa.. cuba kita lihat berapa ramai doktor, peguam, kontraktor, enginer, akauntann, pilot, polis dan banyak lagi perkerjaan yang ade d dunia ini adalah bermula dari seorang guru. Guru yang mendidik kita dari kecil hingga besar. Mulanya di tadika, kemudian sekolah rendah dan menengah, seterusnye melangkah ke Universiti. Seorang guru  xpernah kenal erti penat lelah dan putus asa .. begitu gigih dan bersemangat kental terus terusan mendidik anak2nya. Seorang guru sabar menghadapi pelbagai kerenah dan ragam anak2 muridnya. Seorang guru xpernah mengeluh walaupon ada d antra mereka yang di sakiti dan di kasari secara mental ataupon fizikal. Seorang guru sangatlah besar maknanya buat kita sume. Rugilah bagi mereka yang xpernah berterima kasih dan menghargai gurunye. kerana setiap ilmu yang kite ada sekarang adalah daripada seseorang yang bernama guru. Begitu besar jasa seorang yang perlu kite kenang dan hargai. Setiap ilmu yang dicurahkan amatlah berguna untuk kite sume,xde sedikit pon yang sia-sia. Jasa guru amatlah berharga. Meski tidak ditulis dalam tinta sejarah sekalipun, semua manusia pasti mengakui guru adalah PAHLAWAN SEJATI.Dari Abu Umamah Al-Bahili. Rasulullah S.A.W bersabda : ' Sesungguhnye Allah dengan seluruh Malaikat Nya serta penghuni langit dan bumi, sehinnga semut yang ada di dalam lubangnye dan ikan yu, semuanye berdoa kerahmatan ke atas orang yang mengajarkan kebaikan kepada manusia.'. 



KEGIGIHAN DALAM MENDIDIK X AKAN KAMI LUPAKAN.


suka suki..




Guru yang baik adalah guru yang benar-benar memahami hakikat sebagai seorang pendidik


Kau umpama lilin yang menerangi kegelapan, semoga usahamu yang murni akan melahirkan insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.






Selamat Hari Guru kepada semua guru. Jasamu akan dikenang sepanjang hayat. Tetaplah ikhlas dan tabah memikul amanah ini kerana setiap yang engkau berikan akan memberikan kebaikan kepadamu kembali.

Guru oh Guru

Berburu ke padang datar,
Dapat rusa belang kaki;
Berguru kepalang ajar,
Ibarat bunga kembang tak jadi.



Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa.



Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetlaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.



Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.



Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di lbu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakill seribu buku;
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.



Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.



Usman Awang
1979

Selamat Hari Guru!!!...


وَلِيَعۡلَمَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡعِلۡمَ أَنَّهُ ٱلۡحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَيُؤۡمِنُواْ بِهِۦ فَتُخۡبِتَ لَهُ ۥ قُلُوبُهُمۡ‌ۗ وَإِنَّ ٱللَّهَ لَهَادِ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِلَىٰ صِرَٲطٍ۬ مُّسۡتَقِيمٍ۬
Dan juga supaya orang-orang yang beroleh ilmu mengetahui bahawa ayat-ayat keterangan itu benar dari Tuhanmu, lalu mereka beriman kepadanya, sehingga tunduk taatlah hati mereka mematuhinya dan sesungguhnya Allah sentiasa memimpin orang-orang yang beriman ke jalan yang lurus.

(Surah Al-Hajj 22: Ayat Ke 54)

No comments:

Post a Comment